Nordahl & Andersens Trykkeri ble etablert i mai i 1919 i Kabelvåg. I desember 1920 flyttet Konrad Nordahl til Sortland for å teste markedet også der, parallelt med videre drift i Kabelvåg. I september 1921 kom Andersen etter til Sortland, etter å ha avviklet i Kabelvåg. Samtidig så Bladet Vesterålen dagens lys på Sortland.
Trykkeriet og avisen kastet ikke nok av seg de første år, og det ble konstatert at det ikke var rom for to boktrykkere på Sortland. Andenes, som på det tidspunkt var det største stedet i Vesterålen med tre ganger så mange innbyggere som Sortlands knappe 500, hadde verken trykkeri eller avis. Etter loddtrekning ble det Andersen som «vant» og flyttet sin virksomhet til Andenes i 1925 med trykkeri og ny avis. Fra august 1925 har det følgelig vært K. Nordahls Trykkeri AS på Sortland.
I dag er vi et moderne ark- og avistrykkeri, skiltverksted og reklamebyrå (Reklamebyrået mål og mening®), med moderne maskinpark, stabile og kreative ansatte. Fleksibilitet er viktig for oss i gjennomføringen av våre oppdrag.
Mediehuset Vesterålen
De omlag 40 medarbeiderne i Bladet Vesterålen, K. Nordahls Trykkeri og Reklamebyrået mål og mening® arbeider tett sammen.
Vi er sentralt plassert på Sortland og har avdelingskontorer i Svolvær, Leknes og Oslo for byrå/trykkeri, samt Stokmarknes, Andenes, Myre og Lødingen for avisa. Lolkalt eierskap og lokal produksjon mener vi er viktig for å utvikle lokalsamfunn.
Mediehuset tilfører kompetanse i en ny medievirkelighet. Lokale bedrifter skal slippe å dra land og strand rundt på jakt etter gode medieløsninger, og vi hjelper kundene med å nå ut med sine varer og tjenester.
CMS/Webløsninger, markedsføring i ulike medier, designtjenester, redaksjonelle innholdstjenester, bannere, trykksaker, bilfolie, eller reklamepenner – Mediehuset Vesterålen er en velassortert medieforretning som tilbyr det meste.
Der andre satser på nisjeprodukter, tar vi inn over oss dagens komplekse medievirkelighet. Det er ikke snakk om enten nett eller papir, DM eller Facebook, men både og. Kundene er på mange plattformer, og da må lokale bedrifter følge etter. Vårt mål er å hjelpe bedriftene fram i jungelen, og skreddersy løsninger.
Der andre mediebedrifter i stadig større grad har trukket kompetanse ut av distriktet, har vi i Mediehusets avdelinger beholdt kompetansen lokalt.